KOMUNISTIČNI
MANIFEST
Predgovor k nemški
izdaji iz leta 1872
"Zveza komunistov",
internacionalno delavsko združenje, ki je samo po sebi umevno moglo biti v
tedanjih razmerah le tajno, je na kongresu v Londonu novembra 1847 naročila
spodaj podpisanima, naj izdelata javnosti namenjen partijski program. Tako je
nastal pričujoči "Manifest", katerega rokopis je nekaj
tednov pred Francosko revolucijo leta 1848 romal v London v tisk. Objavljen je
bil najprej v Nemščini in v tem jeziku so ga ponatisnili v Nem?iji,
Angliji in Ameriki najmanj v dvajsetih različnih izdajah. V Angleščini
je izšel prvi? 1850. leta v londonskem listu "Red Republican" v
prevodu miss Helen Macfarlane, 1871. leta pa v Ameriki najmanj v treh različnih
prevodih. V francoščini je izšel najprej v Parizu tik pred junijsko
vstajo 1848. leta, nato pa še v new-yorškem listu "Le Socialiste". V
poljščini je izšel v Londonu kmalu po prvi nemški izdaji. V ruščini
je izšel v Ženevi v šestdesetih letih. Tudi v danščino je bil preveden
kmalu po svojem izidu.
čeprav so se razmere skozi čas močno spremenile, ostajajo splošna
načela, razvita v tem manifestu v splošnem tudi danes še popolnoma
pravilna. Kako posameznost bi bilo treba tu in tam izboljšati. Praktična
uporaba teh načel - izjavlja "Manifest" sam - bo vselej in povsod
odvisna od zgodovinsko obstoječih okoliščin in zato se sploh ne
pripisuje posebna važnost revolucionarnim ukrepom na koncu II. poglavja. To
poglavje bi se danes v marsi kakem pogledu glasilo drugače. Spričo
ogromnega razvoja veleindustrije v zadnjih letih in hkrati z njo napredujoče
partijske organizacije delavskega razreda, spričo praktičnih izkušenj,
najprej februarske revolucije in še mnogo bolj Pariške komune, ko je imel
proletariat dva meseca prvič v rokah politično oblast, je danes ta
program na nekaterih mestih zastarel. Zlasti Komuna je dokazala, da delavski
razred ne more kratko in malo prevzeti obstoječega državnega stroja in ga
pognati v tek za svoje lastne namene. Dalje je samo po sebi umevno, da so opombe
o stališču komunistov do različnih opozicijskih strank (IV. poglavje)
pomanjkljive, dasi so v osnovnih potezah še sedaj pravilne, vendar v svojih
podrobnostih danes zastarele že zaradi tega, ker se je politični položaj
docela spremenil in je zgodovinski razvoj večino tam naštetih strank
zbrisal s sveta.
Toda "Manifest" je zgodovinski dokument in po najinem mnenju ga nimava
več pravice spreminjati. Kaka poznejša izdaja bo morda izšla z uvodom, ki
bo premostil razdobje od 1847. leta do danes; pričujoči ponatis je prišel
za naju preveč nepričakovano, da bi to utegnila napraviti.
London, 24. junija 1872
Karl Marx , Friedrich Engels
Predgovor k nemški izdaji iz leta 1883
Predgovor k sedanji
izdaji moram žal podpisati sam. Marx - mož, ki mu ves delavski razred Evrope
in Amerike dolguje več kakor komur koli - počiva na highgatskem
pokopališču in njegov grob je že porasla prva trava. Po njegovi smrti še
zlasti ne more biti več govora o kaki predelavi ali dopolnitvi "Manifesta".
Toliko bolj potrebno se mi zdi, da tu še enkrat izrecno ugotovim naslednje:
Osnovna misel, ki preveva "Manifest": da je ekonomska proizvodnja in
iz nje nujno izvirajoča družbena struktura sleherne zgodovinske dobe
osnova za politično in umsko zgodovino te dobe; da je bila potemtakem (
odkar je razpadla prastara skupna zemljiška lastnina ) vsa zgodovina ,zgodovina
razrednih bojev, bojev med izkoriščanimi in izkoriščajočimi,
vladanimi in vladajočimi razredi na različnih stopnjah družbenega
razvoja; da pa je ta boj dosegel zdaj stopnjo, ko se izkoriščani in
zatirani razred ( proletariat ) ne more več osvoboditi izkoriščajočega
in zatirajočega razreda ( buržoazije ), ne da bi hkrati vso družbo za
vedno osvobodil izkoriščanja, zatiranja in razrednih bojev - ta osnovna
misel je edino in izključno Marxova.
To sem že večkrat izrekel; toda prav sedaj je potrebno, da stoji tudi pred
"Manifestom" samim.
London, 28. junija 1883
F. Engels
Komunistični
Manifest
Strah hodi po Evropi -
strah komunizma. Vse sile stare Evrope so se združile za sveto gonjo proti temu
strahu - papež in car, Metternich in Guizot, francoski radikali in nemški
policaji.
Kje je opozicijska stranka, ki bi je njeni vladajoči nasprotniki ne bili
razkričali za komunistično, kje je opozicijska stranka, ki bi tako
naprednejšim opozicionalcem kakor svojim reakcionarnim nasprotnikom ne bi vrgla
nazaj sramotilnega očitka komunizma?
Dvoje izhaja iz tega.
Vse evropske sile že priznavajo komunizem kot silo. Skrajni čas je, da
komunisti pred vsem svetom odkrito razlože svoje nazore, svoje cilje, svoje težnje
in da pravljici o strahu komunizma postavijo nasproti manifest partije same.
S tem namenom so se zbrali v Londonu komunisti najrazličnejših narodnosti
in so zasnovali naslednji manifest, ki ga objavljamo v angleškem, francoskem.
nemškem, italijanskem, flamskem in danskem jeziku.
I. BURŽUJI IN
PROLETARCI
Zgodovina vsake
dosedanje družbe je zgodovina razrednih bojev.
Svobodni in suženj, patricij in plebejec, baron in tlačan, cehovski
mojster in pomočnik, skratka, zatiralec in zatiralec sta si bila v večnem
nasprotju drug proti drugemu, bojevala sta nepretrgan, zdaj prikrit, zdaj odkrit
boj, boj, ki se je vselej končal z revolucionarno preobrazbo vse družbe
ali pa s skupnim propadom bojujočih se razredov.
V prejšnjih zgodovinskih dobah nahajamo skoraj povsod popolno razčlenjenost
družbe v različne stanove, celo lestvico družbenih položajev. V starem
Rimu imamo patricije, viteze, plebejce, sužnje; v srednjem veku fevdalne
gospode, vazale, cehovske mojstre, pomočnike, tlačane in poleg tega
skoraj v vsakem od teh razredov še posebno razvrstitev po stopnjah.
Moderna boržuazna družba, ki je izšla iz propada fevdalne družbe, ni
odpravila razrednih nasprotij. Postavila je le nove razrede, nove pogoje za
zatiranje, nove oblike boja namesto starih.
Našo dobo, dobo buržoazije pa označuje to, da je poenostavila razredna
nasprotja. Vsa družba se čedalje bolj cepi v dva velika sovražna tabora,
v dva velika, neposredno drug nasproti drugemu stoječa razreda: buržoazija
in proletariat.
Iz srednjeveških tlačanov se je razvilo svobodno meščanstvo prvih
mest; iz tega svobodnega meščanstva so se razvili prvi elementi buržoazije.
Odkritje Amerike in odkritje morske poti okrog Afrike sta ustvarili nastajajoči
buržoaziji novo področje. Vzhodno indijski in kitajski trg, kolonizacija
Amerike, menjava blaga s kolonijami, pomnožitev menjalnih sredstev in blaga
nasploh so povzročile polet trgovine, plovbe in industrije, kakršnega svet
še ni videl, in s tem nagel razvoj revolucionarnega elementa v razpadajoči
fevdalni družbi.
Dosedanji fevdalni ali cehovski način dela v industrijski proizvodnji ni več
zadoščal potrebam, ki so naraščale z novimi trgi. Manufaktura je
stopila na njegovo mesto. Cehovske mojstre je spodrinil industrijski srednji
stan; delitev dela med različnimi korporacijami je izginila pred delitvijo
dela v posamezni delavnici sami.
Trgi pa so nenehoma naraščali, neprenehoma so naraščale potrebe.
Tudi manufaktura ni več zadoščala. Tedaj so para in stroji
zrevolucionirali industrujsko proizvodnjo. Na mesto manufakture je stopila
moderna velika industrija, na mesto industrijskega srednjega stanu so stopili
industrijski milijonarji, šefi celih industrijskih armad - moderni buržuji.
Velika industrija je ustvarila svetovni trg, ki ga je pripravilo odkritje
Amerike. Svetovni trg je povzročil neizmeren razvoj trgovine, plovbe,
prometnih sredstev na kopnem. Ta razvoj pa je s svoje strani vplival na razširjenje
industrije v isti meri, v kateri so se širile industrija, trgovina, plovba, železnice,
v isti meri se je razvijala buržoazija, je množila svoje kapitale in potiskala
v ozadje vse razrede, ki jih je podedovala po srednjem veku.
Vidimo torej, kako je moderna buržoazija sama proizvod dolgega razvojnega
procesa, cele vrste prevratov v načinu proizvodnje in prometa.
Vsako od teh razvojnih stopenj buržoazije je spremljal ustrezen politični
napredek (tega razreda). Buržoazija, ki je bila zatirani stan pod gospostvom
fevdalne gospode, oborožena in samostojno upravljajoča se asociacija v
komuni, tu ni neodvisna mestna republika ( Kakor v Italiji in Nemčiji ),
tam tretji, davke plačujoči stan v monarhiji (kakor v Franciji), potem
v manufakturni dobi protiutež plemstvu v stanovski ali absolutni monarhiji,
glavni temelj velikih monarhij sploh - si je po ustvaritvi velike industrije in
svetovnega trga končno priborila v moderni predstavniški državi izključno
politično gospostvo. Moderna državna oblast je le odbor, ki upravlja
skupne posle vsega boržuaznega razreda.
Buržoazija je imela v zgodovini nadvse revolucionarno vlogo.
Kjer je buržoazija prišla na oblast, je uničila vse fevdalne,
patriarhalne, idilične odnose. Neusmiljeno je raztrgala pestre fevdalne
vezi, ki so vezale človeka na "naravnega predstojnika", in ni
pustila med človekom in človekom nobene druge vezi razen golega
interesa, brezčutnega "plačila v gotovini". Sveto grozo pobožne
zanesenosti, viteškega navdušenja, filistrske otožnosti je utopila v ledeno
mrzli vodi egoističnega računarstva. Osebno dostojanstvo je pretopila
v menjalno vrednost in na mesto naštetih zapisanih in pošteno pridobljenih
svoboščin je postavila eno samo brezvestno svobodo trgovine. Skratka na
mesto izkoriščanja, prikritega z religioznimi in političnimi
iluzijami, je postavila odkrito, nesramno, neposredno, golo izkoriščanje.
Buržoazija je snela svetniško gloriolo vsem doslej častivrednim opravilom,
na katera je človek deslej gledal s svetim strahom. Zdravnika, jurista,
popa, poeta, znanstvenika je pretvorila v svoje plačane mezdne delavce.
Buržoazija je strgala z družinskega odnosa njegovo ganljivo-sentimentalno tančico
in ga reducirala na gol denarni odnos.
Buržoazija je razkrila, kako je našlo manifestiranje surove sile, ki jo
reakcija na srednjem veku tako zelo občuduje, ustrezno dopolnilo v
najlenobnejšem poležavanju. Šele buržoazija je dokazala, kaj zmore človeška
dejavnost. Ustvarila je vse drugačna čuda, kakor so egiptovske
piramide, rimski vodovodi in gotske katedrale, izvedla je vse drugačne
pohode, kakor so bila preseljevanja narodov in križarske vojne.
Buržoazija ne more živeti, ne da bi nenehno revolucionirala proizvajalna
orodja, torej proizvodne odnose, torej vse družbene odnose. Nasprotno, pa je
bila nespremenjena ohranitev starega načina proizvodnje prvi pogoj za
obstoj vseh poprejšnjih industrijskih razredov. Nenehno revolucioniranje
proizvodnje, nepretrgani pretresi vseh družbenih odnosov, večna negotovost
in večno gibanje označujejo boržuazno dobo pred vsemi drugimi. Vsi
trdni, zarjaveli odnosi s priveskom starih častitljivih idej in nazorov
razpadajo, vsi novi zakoni ostale, še preden lahko okostene; vse, kar je
stanovsko in stalno, izpuhteva, vse sveto se oskrunja in ljudje so končno
prisiljeni, gledati s treznimi očmi na svoj življenski položaj in svoje
medsebojne odnose.
Potreba po čedalje razsežnejših trgih za prodajo njenih proizvodov podi
buržoazijo po vsej zemeljski obli. Povsod se mora ugnezditi, povsod naseliti,
povsod uspostaviti zveze.
Buržoazija je s svojo eksplotacijo svetovnega trga napravila proizvodnjo in
potrošnjo vseh dežel kozmopolotično. Na veliko žalost reakcionarjev je
spodmaknila industriji nacionalna tla. Prastare nacionalne industrije so bile
uničene in se še dan za dnem uničujejo. Spodrivajo jih nove
industrije, katerih uvedba postaja za vse civilizirane narode življenjsko vprašanje,
industrije, ki ne predelujejo več domačih surovin, temveč
surovine najbolj oddaljenih pokrajin, in katerih izdelke ne trošijo le doma,
temveč hkrati v vseh delih sveta. Na mesto starih potreb, ki so jih
zadovoljevali domači izdelki, stopajo nove potrebe, ki zahtevajo za svojo
zadovoljitev proizvode najbolj oddaljenih dežel in podnebij. Na mesto starega
lokalnega in nacionalnega zadovoljevanja svojih potreb s svojimi silami in
zaprtosti vase stopa vsestranski promet, vsestranska odvisnost narodov drug od
drugega. In kakor je na področju materialne, tako je tudi na področju
duhovne proizvodnje. Duhovni proizvodi posameznih narodov postajajo splošna
last. Nacionalna enostranost in omejenost postajata čedalje bolj nemogoči
in iz mnogih nacionalnih in krajevnih literatur nastaja svetovna literatura.
Z naglim izboljševanjem vseh proizvajalnih orodij, z neizmerno olajšanimi
komunikacijami priteguje buržoazija v civilizacijo vse, tudi najbolj barbarske
narode. Nizke cene njenega blaga so težka artilerija, s katero ruši vse
kitajske zidove, s katero prisiljuje h kapitulaciji najtrdovratnjejše sovraštvo
barbarov do tujcev. Buržoazija sili vse narode, da si ustvarjajo njen način
proizvodnje, če nočejo propasti; sili jih, da uvedejo v svoji deželi
tako imenovano civilizacijo, to je da postanejo buržuji. Skratka buržoazija si
ustvarja svet po svoji podobi.
Buržoazija je podvrgla deželo gospostvu mesta, število mestnega prebivalstva
je v primeri z kmečkim povečala povečala v veliki meri in s tem
iztrgala znaten del prebivalstva idiotizmu kmetiškega življenja. Kakor je
napravila podeželje odvisno od mesta, tako je napravila barbarske in
polbarbarske dežele odvisne od civiliziranih, kmečke narode odvisne od boržuaznih
narodov, Vzhod odvisen od Zahoda.
Buržoazija odpravlja čedalje bolj razdrobljenost proizvajalnih sredstev,
lastnine in prebivalstva. Nakopičila je prebivalstvo, centralizirala
proizvajalna sredstva in koncentrirala lastnino v nekaj rokah. Nujna posledica
tega je bila politična centralizacija. Neodvisne, skorajda le z zavezniškimi
vezmi povezane pokrajine z različnimi interesi, zakoni, vladami in carinami
so bile strnjene v eno nacijo, eno vlado, en zakon, en nacionalni razredni
interes, eno carinsko mejo.
Buržoazija je v pičlih sto letih svojega razrednega gospostva ustvarila številnejše
in ogromnejše proizvajalne sile kakor vsa prejšnja pokolenja skupaj.
Podjarmljenje prirodnih sil, stroji, uporaba kemije v industriji in kmetijstvu,
paroplovba, električni telegraf, krčenje celih delov sveta, omogočanje
plovbe po rekah, cela ljudstva izgnetena iz tal - katero izmed prejšnjih
stoletij je slutilo, da se skrivajo v krilu družbenega dela take proizvajalne
sile.
Videli smo torej: Proizvajalna in prometna sredstva, na katerih osnovi se je
porajala buržoazija, so nastala v fevdalni družbi. Na določeni razvojni
stopnji teh proizvajalnih in prometnih sredstev niso odnosi, v katerih je
fevdalna družba proizvajala in menjavala, fevdalna organizacija kmetijstva in
manufakture, skratka, fevdalni odnosi nič več ustrezali že razvitim
proizvajalnim silam. Zavirali so proizvodnjo, namesto da bi jo pospeševali.
Pretvorile so se v njene verige. Treba jih je bilo razbit, in razbili so jih.
Na njihovo mesto je stopila svobodna konkurenca z njej ustrezajočim družbenim
in političnim redom, z ekonomskim in političnim gospostvom boržuaznega
razreda.
Pred našimi očmi poteka podobno gibanje. Buržuazni proizvodni in prometni
odnosi, buržuazni lastninski odnosi, moderna boržuazna družba, ki je pričarala
tako silna proizvajalna in prometna sredstva, je podobna čarovniku, ki ne
more več obvladovati podzemljskih sil, ki jih je sam proklical. Že
desetletja je zgodovina industrije in trgovine le zgodovina upora modernih
proizvajalnih sil proti modernim proizvodnim odnosom, proti lastninskim odnosom,
ki so življenski pogoj buržoazije in njenega gospostva. Zadostuje, da omenimo
trgovske krize, ki s svojim periodičnim ponavljanjem čedalje bolj
preteče ogrožajo obstoj vse buržoazne družbe. Ob trgovinskih krizah se
redno uničuje velik del ne le izdelanih proizvodov, temveč tudi že
ustvarjenih proizvajalnih sil. Ob krizah izbruhne družbena epidemija, ki bi se
vsem prejšnjim dobam zdela nesmiselna - epidemija hiperprodukcije. Družba
zdrkne nenadno nazaj v stanje trenutnega barbarstva; zdi se, kakor da sta ji
lakota in splošna uničevalna vojna spodrezali vsa življenska sredstva;
zdi se, kakor da sta industrija in trgovina uničeni, in zakaj Zato ker ima
družba preveč civilizacije, preveč življenskih sredstev, preveč
industrije, preveč trgovine. Proizvajalne sile s katerimi razpolaga, ne
pospešujejo več razvoja buržoaznih lastninskih odnosov; nasprotno,
postale so presilne za te odnose, ti odnosi zavirajo njihov razvoj; in kakor
hitro premagajo proizvajalne sile to oviro, spravijo v nered vso buržuazno družbo,
ogrožajo obstoj buržoazne lastnine. Buržoazni odnosi so postali pretesni, da
bi lahko dosegli bogastvo, ki so ga ustvarili. - S čim premaguje buržoazija
krize Na eni strani s prisilnim uničevanjem ogromne množine proizvajalnih
sil, na drugi strani z osvajanjem novih in s temeljitejšim izkoriščanjem
starih trgov. S čim torej S tem, da pripravlja še bolj vsestranske in
silnejše krize ter zmanjšuje sredstva za preprečevanje teh kriz.
Orožje, s katerim je buržoazija zrušila fevdalizem, se zdaj obrača proti
njej sami.
Buržoazija pa je skovala ne le orožje, ki ji prinaša smrt, rodila je tudi
ljudi, ki bodo to orožje uporabljali - moderne delavce, PROLETARCE.
V isti meri, kakor se razvija buržoazija, to je kapital, v isti meri se razvija
proletariat, razred modernih delavcev, ki živijo le tako dolgo, dokler dobivajo
delo, in ki dobivajo delo le tako dolgo, dokler množi njihovo delo kapital. ti
delavci, ki se morajo prodajati po kosu, so blago kakor vsak drug trgovski
predmet in torej prav tako podvrženi vsem slučajnostim konkurence, vsem
nihanjem trga.
Delo proletarcev je s čedalje širšo uporabo strojev in z delitvijo dela
izgubilo vsak samostojni značaj in s tem vsako mikavnost za delavca.
Delavec postaja zgolj pritiklina stroja, od katerega se zahteva le najenostavnejša,
najenoličnejša ročnost, ki se je najlažje naučiti. Stroški, ki
jih povzroča delavec, se omejujejo zato skoraj le na življenjske potrebščine,
ki jih delavec potrebuje za svoje prehranjevanje in razmnoževanje svojega rodu.
Cena blaga, torej tudi dela, pa je enaka njegovim proizvajalnim stroškom. V
isti meri, v kateri se veča zoprnost dela, se torej manjša mezda. Še več,
v isti meri, v kateri se množe stroji in delitev dela, v isti meri se veča
tudi množina dela - bodisi s povečanjem števila delovnih ur, bodisi s
povečanjem dela, ki se zahteva v določenem času, s pospešenim
tekom strojev itd.
Moderna industrija je spremenila malo delavnico patriarhalnega mojstra v veliko
tovarno industrijskega kapitalista. V tovarni nakopičene delavske množice
so po vojaško organizirane. Kot prostaki industrijske armade so pod nadzorstvom
popolne hierarhije podčastnikov in častnikov. Te množice niso le
hlapci buržoaznega razreda, buržoazne države - vsak dan in vsako uro jih zasužnjujejo
stroj, paznik, predvsem pa posamezni fabrikant - buržuj sam. Ta despotija je
tem bolj malenkostna, mrzka in toliko bolj izziva ogorčenje, čim bolj
razglaša za svoj cilj pridobivanje.
Čim manjšo spretnost in porabo moči zahteva ročno delo, to se
pravi, čim bolj se razvija moderna industrija, tem bolj se z delom žena in
otrok spodriva delo moških. Spolne in starostne razlike nimajo za delavski
razred nobene družbene veljave več. Obstoje le še delovna orodja, ki
povzročajo ustrezno spolu in starosti različne stroške.
Ko se neha izkoriščanje delavca po tovarnarju v toliko, da prejme mezdo
izplačano v gotovini, planejo po njem drugi deli buržoazije: hišni
lastnik, kramar, oderuški upnik itd.
Dosedanji mali srednji stanovi, mali industrijci, trgovci in rentniki, rokodelci
in kmetje, vsi ti razredi polze v vrste proletariata, delno zato, ker njihov
kapital ne zadošča za obratovanje velike industrije in podlega v
konkurenci z večjimi kapitalisti, delno zato, ker izgublja njihova
spretnost zaradi novih proizvajalnih načinov svojo vrednost. Tako se
rekrutira proletariat iz vseh razredov prebivalstva.
Proletariat prehaja različne razvojne stopnje. Njegov boj proti buržoaziji
se začenja z njegovim rojstvom.
Sprva se borijo posamezni delavci, potem delavci ene tovarne, nato delavci ene
panoge v enem kraju proti posameznemu buržuju, ki jih neposredno izkorišča.
Svojih napadov ne usmerjajo le proti boržuaznim proizvodnim odnosom, usmerjajo
jih proti proizvajalnim orodjem samim; uničujejo tuje konkurenčno
blago, razbijajo stroje, zažigajo tovarne, skušajo si znova priboriti
izgubljeni položaj srednjeveškega delavca.
Na tej stopnji so delavci po vsej deželi raztresena in zaradi konkurence
razkropljena množica. množična povezanost delavcev še ni posledica
njihovega lastnega združevanja, temveč je posledica združevanja buržoazije,
ki mora - da bi dosegla svoje politične smotre - spraviti v gibanje ves
proletariat, in to za sedaj še lahko napravi. Na tej stopnji se torej
proletarci ne bore proti svojim sovražnikom, temveč proti sovražnikom
svojih sovražnikov, proti ostankom absolutne monarhije, zemljiškim lastnikom,
neindustrijskim buržujem, mali buržoaziji. Vse zgodovinsko gibanje se tako
združuje v rokah buržoazije; vsaka na ta način priborjena zmaga je zmaga
buržoazije.
Z razvojem industrije pa se proletariat ne le pomnožuje; kopiči se v večje
množice, njegova moč raste in čedalje bolj jo čuti. Interesi, življenjske
razmere v proletarskih vrstah se čedalje bolj izenačujejo, ker stroji
čedalje bolj odpravljajo razlike v delu in potiskajo mezdo skoraj povsod na
enako nizko raven. Zaradi naraščajoče konkurenčne borbe med buržuji
in iz tega izvirajočih trgovskih kriz postaja delavčeva mezda čedalje
bolj nestalna; zaradi čedalje hitreje razvijajočega se, nenehnega
izboljševanja strojev postaja ves življenski polažaj delavcev čedalje
bolj negotov; spopadi med posameznim delavcem in posameznim buržujem dobivajo
čedalje bolj značaj spopadov med dvema razredoma. Delavci pričenjajo
tako, da ustvarjajo koalicije proti buržujem; združujejo se, da bi ohranili
svojo mezdo. Ustanavljajo celo trajne asociacije, da bi se založili z živili
za morebitne upore. Mestoma preide boj v vstajo.
Od časa do časa delavci zmagajo, toda le začasno. Pravi rezultat
njihovega boja ni neposreden uspeh, temveč združevanje delavcev, ki se
čedalje bolj širi. To združevanje pospešujejo naraščajoča
komunikacijska sredstva, ki jih ustvarja velika industrija in ki povezujejo
delavce različnih krajev med seboj. Potrebna pa je samo zveza, da se številni
krajevni boji, ki so povsod enakega značaja, centralizirajo v narodni, v
razredni boj. Vsak razredni boj pa je političen boj. In združitev, za
katero so rabili srednjeveški meščani s svojimi vicinalnimi potmi
stoletja, dosežejo moderni proletarci z železnicami v nekaj letih.
To organizacijo proletarcev v razred in s tem v politično stranko razbija
vsak hip spet konkurenca med delavci samimi. Toda ta organizacija nastaja vedno
znova, močnejša, trdnejša, mogočnejša. Ta organizacija izsili
priznanje posameznih delavskih interesov v obliki zakonov s tem, da izkorišča
razkol med buržoazijo samo. Tako je bilo z zakonom o deseturnem delavniku v
Angliji.
Spopadi stare družbe vobče v mogočem pospešujejo razvojni proces
proletariata. Buržoazija je v večnem boju: sprva proti aristokraciji,
pozneje proti tistim delom buržoazije same, katerih interesi prihajajo v
protislovje z napredkom industrije; vedno proti buržoaziji vseh tujih dežel. V
vseh teh bojih je buržoazija prisiljena, da apelira na proletariat, da
uporablja njegovo moč in da ga tako priteguje v politično življenje.
Buržoazija torej sama dovaja proletariatu elemente svoje lastne izobrazbe, to
je orožje proti sami sebi.
Nadalje, kakor smo videli, peha razvoj industrije cele vrste vladajočega
razreda v vrste proletariata ali pa vsaj ogroža njihove življenske pogoje.
Tudi te skupine dovajajo proletariatu veliko množino elementov izobrazbe.
V časih pa, ko se razredni boj približuje odločitvi, dobi proces
razkrajanja v vrstah vladajočega razreda, v vsej stari družbi, tako buren,
tako oster značaj, da se majhen del vladajočega razreda odreče
svojemu razredu in se pridruži revolucionarnemu razredu, razredu, ki nosi v
svojih rokah bodočnost. Kakor je torej poprej del plemstva prešel k buržoaziji,
tako prehaja sedaj del buržoazije k proletariatu in predvsem del buržuaznih
ideologov, ki so se dokopali do teoretičnega razumevanja vsega
zgodovinskega gibanja.
Od razredov, ki stoje danes buržoaziji nasproti, je edino proletariat resnično
revolucionaren razred. Drugi razredi propadajo in propadejo z veliko industrijo,
proletariat je njen lastni proizvod.
Srednji stanovi, mali industrialec, mali trgovec, rokodelec, kmet - vsi se bore
proti buržoaziji, da bi si kot srednji stan rešili svoj obstoj pred propadom.
Srednji stanovi torej niso revolucionarni, temveč konservativni. Še več,
reakcionarni so, kolo zgodovine skušajo zavrteti nazaj. če pa so
revolucionarni, so le zato, ker jih čaka prehod v vrste proletariata, torej
ne branijo svojih sedanjih, temveč bodoče interese, zapuščajo
svoje stališče, da bi se postavili na stališče proletariata.
Lumpenproletariat, to pasivno gnilobo najnižjih plasti stare družbe, potisne
proletarska revolucija tu in tam v gibanje, toda po vsem svojem življenskem
položaju je prej pripravljen, da se prodaja za reakcionarne spletke.
Življenjski pogoji stare družbe so že uničeni v življenjskih pogojih
proletariata. Proletarec nima lastnine, njegov odnos do žene in otrok nima več
nič sorodnega z buržoaznim družinskim odnosom; moderno industrijsko delo,
moderno podjarmljenje kapitalu, ki je enako v Angliji kakor v Franciji, v
Ameriki kakor v Nemčiji, mu je odvzelo ves narodni značaj. Zakoni,
morala, religija - so zanj le buržuazni predsodki, za katerimi se skrivajo buržuazni
interesi.
Vsi poprejšnji razredi, ki so si osvojili gospostvo, so si skušali obvarovati
svoj že pridobljeni življenjski položaj s tem, da so podvrgli vso družbo
pogojem svojega pridobivanja. Proletarci si lahko osvoje družbene proizvajalne
sile le, če odpravijo svoj dosedanji na?in prisvajanja in s tem ves
dosedanji način prisvajanja. Proletarci nimajo nič svojega, kar naj bi
si zavarovali, uničiti morajo vse, kar je doslej zagotavljalo in varovalo
privatno lastnino.
Vsa dosedanja gibanja so bila gibanja manjšin ali v interesu manjšin.
Proletarsko gibanje je samostojno gibanje ogromne večine v interesu ogromne
večine. Proletariat, najnižja plast sedanje družbe, se ne more dvigniti,
se ne more zravnati, ne da bi pognal v zrak vso vrhnjo stavbo plasi, ki tvorijo
oficialno družbo.
Čeprav ne po vsebini, pa je po obliki boj proletariata proti buržoaziji
sprva nacionalni boj. Proletariat slehrne dežele mora seveda najprej napraviti
konec svoji lastni buržoaziji.
S tem, da smo orisali najsplošnejše razvojne faze proletariata, smo spremljali
bolj ali manj prikrito državljansko vojno v krilu sedanje družbe do točke,
ko preide ta vojna v odkrito revolucijo in si proletariat z nasilnim
strmoglavljenjem buržoazije ustanovi svoje gospostvo.
Vsa dosedanja družba je temeljila - kakor smo videli - na nasprotju med
zatirajočimi in zatiranimi razredi. Da pa je mogoče neki razred
zatirati, mu je treba zagotoviti pogoje, v katerih lahko životari vsaj po suženjsko.
Tlačan se je v tlačanstvu dokopal do članstva v komuni, prav tako
kakor se je malomeščan pod jarmom fevdalističnega absolutizma dokopal
do buržuja. Nasprotno pa se moderni delavec pogreza čedalje globje pod življenjske
pogoje lastnega razreda, namesto da bi se z napredovanjem industrije dvigal.
Delavec postane pavper in pavperizem se razvija še hitreje kakor prebivalstvo
in bogastvo. S tem se jasno očituje, da buržoazija ni sposobna, da bi še
dalje ostala vladajoči razred družbe in vsiljevala družbi za regulirajoči
zakon življenjske pogoje svojega razreda. Buržoazija ni sposobna vladati, ker
ni sposobna zagotoviti svojemu sužnju obstoja niti v mejah njegovega suženjstva,
ker je primorana dopustiti, da zdrkne v tak položaj, ko ga mora buržoazija preživljati,
namesto da bi jo on preživljal. Družba ne more več živeti pod njo, to je
njenega življenja ni več mogoče spraviti v sklad z družbo.
Bistveni pogoj za obstoj in gospostvo buržoaznega razreda je kopičenje
bogastva v rokah privatnikov, formiranje in pomnoževanje kapitala; pogoj
kapitala je mezdno delo. Mezdno delo temelji izključno na medsebojni
konkurenci delavcev. Napredek industrije, katerega nosilec je buržoazija, ne da
bi to hotela in ne da bi se mu upirala, postavlja na mesto izoliranja delavcev s
konkurenco njihovo revolucionarno združevanje z asociacijo. Z razvojem velike
industrije se torej buržoaziji spodmika sam temelj, na katerem proizvaja in si
prisvaja proizvode. Buržoazija proizvaja predvsem lastnega grobarja. Njen
propad in zmaga proletariata sta enako neogibna.
II. PROLETARCI IN
KOMUNISTI
V kakšnem odnosu so
komunisti do proletarcev nasploh?
Komunisti niso kakšna posebna stranka v odnosu do drugih delavskih strank.
Nimajo nobenih od interesov vsega proletariata ločenih interesov.
Ne postavljajo nobenih posebnih načel, po katerih bi hoteli oblikovati
proletarsko gibanje.
Komunisti se razlikujejo od drugih proletarskih strank le po tem, da na eni
strani poudarjajo in uveljavljajo v različnih nacionalnih bojih proletarcev
skupine, od narodnosti neodvisne interese vsega proletariata, na drugi strani pa
po tem, da zastopajo na različnih razvojnih stopnjah, ki jih preživlja boj
med proletariatom in buržoazijo, vselej interese celotnega gibanja.
Komunisti so torej v praksi najodločnejši del delavskih strank v vseh deželah,
tisti del, ki žene gibanje vedno dalje in dalje; v teoretičnem pogledu
imajo pred ostalo proletarsko množico to prednost, da poznajo pogoje, potek in
splošne rezultate proletarskega gibanja.
Najbližji smoter komunistov je isti kakor vseh drugih proletarskih strank:
formiranje proletariata v razred, strmoglavljenje boržuaznega gospostva,
osvojitev politične oblasti po proletariatu.
Teoretične teze komunistov nikakor ne temelje na idejah, ki jih je iznašel
ali odkril ta ali oni poboljševalec sveta.
Te teze so le splošni izrazi dejanskih odnosov obstoječega razrednega boja,
pred našimi očmi potekajočega zgodovinskega gibanja. Odprava
dosedanjih lastninskih odnosov ni nič za komunizem posebno značilnega.
Vsi lastninski odnosi so bili podvrženi nepretrganim zgodovinskim menam,
nepretrganim zgodovinskim spremembam.
Francoska revolucija je naprimer odpravila fevdalno lastnino v korist buržoazne
lastnine.
Kar je značilno za komunizem, ni odprava lastnine na sploh, temveč
odprava buržoazne lastnine.
Moderna buržoazna privatna lastnina pa je zadnji in najpopolnejši izraz
proizvajanja in prisvajanja proizvodov, ki temelji na razrednih nasprotjih, na
izkoriščanju človeka po človeku.
V tem smislu lahko strnejo komunisti svojo teorijo v izrazu: odprava privatne
lastnine.
Nam komunistom so očitali, da hočemo odpraviti osebno pridobljeno, z
lastnim delom pridelano lastnino: lastnino, ki je podlaga vsaki osebni svobodi,
dejavnosti in samostojnosti.
Z lasnim delom pridelana, pridobljena, z lastnim delom zaslužena lastnina! Mar
govorite o lastnini male buržoazije, malih kmetov, ki je bila predhodnica buržoazne
lastnineč Te nam ni treba odpravljati, razvoj industrije jo je odpravil in
jo vsak dan odpravlja.
Ali pa govorite o moderni buržoazni privatni lastninič
Mar ustvarja mezdno delo, delo proletarca, proletarcu lastninoč Nikakor ne.
To delo ustvarja kapital, to je lastnino, ki izkorišča mezdno delo,
lastnino, ki se more množiti le s pogojem, da poraja novo mezdno delo, da bi ga
znova izkoriščala. Lastnina je v svoji današnji obliki osnovana na
nasprotju med kapitalom in mezdnim delom. Oglejmo si obe strani tega nasprotja.
Biti kapitalist pomeni zavzemati v proizvodnji ne le zgolj osebni, temveč
tudi družbeni položaj. Kapital je skupni proizvod in ga je mogoče
spraviti v gibanje le s skupno dejavnostjo vseh članov družbe.
Kapital torej ni osebna sila, kapital je družbena sila.
Če se torej kapital spremeni v skupno, vsem članom družbe pripadajočo
lastnino, tedaj se ne spremeni osebna lastnina v družbeno lastnino. Le družbeni
značaj lastnine se spremeni. Lastnina izgubi svoj razredni značaj.
Preidimo k mezdnemu delu.
Povprečna cena mezdnega dela je minimum delavske mezde, to je vsota življenjskih
sredstev, ki so potrebna, da se delavec ohrani pri življenju kot delavec. Kar
si torej mezdni delavec prisvaja s svojo dejavnostjo, zadostuje le zato, da
reproducira svoje golo življenje. Nikakor nočemo odpraviti tega osebnega
prisvajanja delovnih proizvodov, potrebnih za reprodukcijo neposrednega življenja,
prisvajanja, ki ne daje nobenega čistega pribitka, ki bi mogel dati oblast
nad tujim delom. Odpraviti hočemo le bedni značaj tega prisvajanja,
zaradi katerega živi delavec le za to, da pomnožuje kapital, in živi le
toliko, kolikor zahtevajo interesi vladajočega razreda.
V buržuazni družbi je živo delo le sredstvo za povečanje nakopičenega
dela. V komunistični družbi je nakopičeno delo le sredstvo za
popolnejše, bogatejše, naprednejše življenje delavcev.
V buržoazni družbi gospoduje torej preteklost nad sedanjostjo, v komunistični
družbi sedanjost nad preteklostjo. V buržoazni družbi je kapital neodvisen in
oseben, medtem ko je dejavni posameznik odvisen in brezoseben.
In odpravo tega odnosa imenuje buržoazija odpravo osebnosti in svobode! Po
pravici. Vsekakor gre za odpravo buržoazne osebnosti, buržoazne neodvisnosti
in buržoazne svobode.
Za svobodo imamo v mejah sedanjih buržoaznih proizvodnih odnosov svobodno
trgovino, svobodni nakup in svobodno prodajo.
Toda če propade trgovanje, propade tudi svobodno trgovanje. Fraze o
svobodnem trgovanju imajo prav tako kakor vse druge visokodoneče fraze naše
buržoazije o svobodi sploh smisel le, kolikor gre za nesvobodno trgovanje,
kolikor gre za zasužnjenega meščana srednjega veka, ne pa v odnosu do
komunistične odprave trgovanja, buržoaznih proizvodnih odnosov in buržoazije
same.
Strah in groza vas obhajata ob misli, da hočemo odpraviti privatno lastnino.
Toda v današnji vaši družbi je privatna lastnina za devet desetin njenih
članov odpravljena; buržoazna lastnina obstaja prav zato, ker za devet
desetin ne obstaja. Očitate nam torej, da hočemo odpraviti lastnino,
katere nujni pogoj je, da ostane velikanska večina družbe brez lastnine.
Skratka, očitate nam, da hočemo odpraviti vašo lastnino. Vsekakor, to
hočemo.
Od trenutka dalje, ko se delo ne more več spreminjati v kapital, denar,
zemljiško rento, skratka, v družbeno silo, ki jo je mogoče monopolizirati,
to je od trenutka dalje, ko se osebna lastnina ne more več prevračati
v buržoazno lastnino, od tistega trenutka dalje trdite vi, da je osebnost
odpravljena.
Priznavate torej, da ne razumete pod osebnostjo nikogar drugega kakor buržuja,
buržoaznega lastnika. To osebnost je pa vsekakor treba odpraviti.
Komunizem ne jemlje nikomur moči, prisvajati si družbene proizvode, jemlje
le moč, spravljati s tem prisvajanjem tuje delo pod svoj jarem.
Ugovarjali so, češ da se bo z odpravo privatne lastnine nehala vsaka
dejavnost in da bo zavladala splošna lenoba.
Potemtakem bi morala buržoazna družba že zdavnaj propasti zaradi lenobe,
kajti tisti, ki v tej družbi delajo, ne pridobivajo, in tisti ki v tej družbi
pridobivajo, ne delajo. Vsi ti pomisleki izzvenijo v tavtogijo, češ da ni
več mezdnega dela, kakor hitro ni več kapitala.
Vse ugovore, ki so bili naperjeni proti komunističnemu načinu
prisvajanja in proizvodnje materialnih proizvodov, so naperili tudi na
prisvajanje in proizvodnjo duhovnih proizvodov. Kakor je za buržuja prenehanje
razredne lastnine prenehanje proizvodnje same, tako je zanj prenehanje razredne
omike identično s prenehanjem omike nasploh.
Omika, katere izgubo objukuje, je za ogromno večino preobrazba v pritiklino
stroja.
Toda ne prepirajte se z nami, ko merite odpravo buržoazne lastnine s svojimi
buržoaznimi pojmi o svobodi, izobrazbi, pravu itd. Vaše ideje same so
proizvodi boržuaznih proizvodnih in lastninskih odnosov, kakor je vaše pravo
le za zakon proglašena volja vašega razreda, volja, ki ji je vsebina določena
z materialnimi živjenskimi pogoji vašega razreda.
Tako pristransko pojmovanje, zaradi katerega pretvarjate svoje proizvodne in
lastninske odnose iz zgodovinskih, med proizvodnjo nastajajočih in minevajočih
odnosov v večne prirodne in razumske zakone - je sploh pojmovanje vseh
propadlih vladajočih razredov. To, kar razumete, kadar gre za antično
lastnino, to, kar razumete, kadar gre za fevdalno lastnino, tega vi ne smete več
razumeti, kadar gre za buržoazno lastnino.
Odprava družine! Celo skrajni radikali se razburjajo zaradi te gnusne namere
komunistov.
Na čem temelji današnja, buržoazna lastninač Na kapitalu, na
privatnem pridobivanju. Do kraja razvita obstaja le za buržoazijo; svoje
dopolnilo pa nahaja v tem, da sili živeti proletarca, ne da bi si ustvaril, in
v javni prostituciji.
Buržoazna družina bo seveda izginila, kadar bo izginilo to njeno dopolnilo, in
oba bosta izginila, kadar bo izginil kapital.
Ali nam očitate, da hočemo odpraviti izkoriščanje otrok po
njihovih starših? Priznavamo ta zločin.
Toda pravite, da odpravljamo najbolj prisrčne odnose s tem, da zamenjujemo
domačo vzgojo z družbeno.
Mar ne določa tudi vaše vzgoje družba? Mar je ne določa z družbenimi
odnosi, v katerih vi vzgajate, s posrednim ali neposrednim vmešavanjem družbe,
s šolo itd.? Komunisti niso izumitelji vpliva družbe na vzgojo; spreminjajo le
njen značaj, odtegujejo jo vplivu vladajočega razreda.
Buržoazne fraze o družini in vzgoji, o prisrčnem odnosu med starši in
otroki postajajo tem gnusnejše, čim bolj se zaradi velike industrije
trgajo med proletariatom vse družinske vezi in se otroci pretvarjajo v navaden
trgovski predmet in delovno orodje.
Toda vi komunisti hočete uvesti skupnost žena - kriči proti nam v
zboru vsa buržoazija.
Buržuj vidi v svoji ženi zgolj proizvajalno orodje. Čuje, da se bodo
izkoriščala proizvajalna sredstva skupno in si seveda ne more misliti nič
drugega kakor to, da bo zadela ta usoda skupnega izkoriščanja tudi žene.
Buržuj ne sluti, da gre ravno za to, da se odpravi tak položaj žene, v
katerem je žena zgolj proizvajalno orodje.
Sicer pa ni nič smešnejšega kakor to silno moralno zgražanje naših buržujev
nad oficialno skupnostjo žena, ki jo baje uvajajo komunisti. Komunistom
skupnosti žena ni treba uvajati, ta skupnost je skoraj vedno obstajala.
Našim buržujem, ki se ne zadovoljujejo s tem, da so jim na voljo žene in hčere
njihovih proletarcev - da o oficialni prostituciji sploh ne govorimo - je v
največjo zabavo to, da si medsebojno zapeljujejo zakonske žene.
Buržoazni zakon je v resnici skupnost zakonskih žena. Komunistom bi človek
kvečjemu lahko očital, da hočejo namesto hinavsko prikrite
skupnosti žena uvesti oficialno. Sicer pa je samo po sebi umevno, da bo z
odpravo sedanjih proizvodnih odnosov izginila tudi iz teh odnosov izvirajoča
skupnost žena, to je oficialna in neoficialna prostitucija.
Komunistom so nadalje očitali, da hočejo odpraviti domovino, narodnost.
Delavci nimajo domovine. Ne moreš jim vzeti, česar nimajo. Ker si mora
proletariat izbojevati najprej politično oblast, ker se mora dvigniti na
stopnjo nacionalnega razreda in se konstituirati kot narod, je tudi sam še
nacionalen, čeprav nikakor ne v buržoaznem smislu.
Nacionalne posebnosti in nasprotja med narodi izginjajo čedalje bolj že z
razvojem buržoazije, s svobodno trgovino, s svetovnim trgom, z enakostjo
industrijske proizvodnje in njej ustrezajočih življenjskih odnosov.
Gospostvo proletariata bo povzročilo, da bodo še bolj izginjala. Združena
akcija - vsaj civiliziranih dežel - je eden od prvih pogojev njegove
osvoboditve.
Kolikor bo odpravljeno izkoriščanje človeka po človeku, toliko
bo odpravljeno izkoriščanje naroda po narodu.
Ko izginejo nasprotja med razredi v narodu samem, izgine tudi sovražno stališče
naroda do naroda.
Obtožbe proti komunizmu z religioznih, filozofskih in sploh ideoloških stališč
ne zaslužijo, da bi jih obširneje obravnavali.
Mar je potrebna posebna modrost, da bi razumeli, da se z življenjskimi
razmerami ljudi, z njihovimi družbenimi odnosi, z njihovo družbeno bitjo
spreminjajo tudi njihove ideje, nazori in pojmi, skratka, tudi njihova zavest?
Kaj dokazuje zgodovina idej drugega kakor to, da se duhovna proizvodnja
spreminja z materialno proizvodnjo? Vladajoče ideje neke dobe so bile
vselej le ideje vladajočega razreda.
Govorimo o idejah, ki revolucionirajo vso družbo; s tem izražamo le dejstvo,
da so se v okviru stare družbe izoblikovali elementi nove družbe, da gre
vzporedno z razkrajanjem starih življenjskih odnosov razkroj starih idej.
Ob zatonu starega sveta je krščanska religija premagala stare religije. Ko
so v 18. stoletju krščanske ideje podlegle idejam prosvetljenstva, se je
fevdalna družba borila na življenje in smrt s tedaj revolucionarno buržoazijo.
Ideje o svobodi vesti in religije so izražale le gospostvo svobodne konkurence
na področju znanosti.
"Toda," bo kdo rekel, "religiozne, moralne, filozofske, politične,
pravne ideje itd. so se vsekakor zgodovinskem razvoju spreminjale. Religija,
morala, filozofija, politika, pravo pa so se v teh spremembah ohranile.
Poleg tega obstajajo večne resnice, kakor svoboda, pravičnost itd., ki
so skupne vsem družbenim oblikam. Komunizem pa odpravlja večne resnice,
odpravlja religijo, moralo, namesto da bi ju na novo oblikoval, komunizem je
torej v protislovju z vsem dosedanjim zgodovinskim razvojem.
Na kaj se reducira ta obtožba? Zgodovina vse dosedanje družbe se je gibala v
razrednih nasprotjih, ki so imela v različnih dobah različne oblike.
Kakršna koli pa je bila oblika teh nasprotij, izkoriščanje enega dela družbe
po drugem je dejstvo, ki je skupno vsem minulim stoletjem. Nič čudnega
torej, da se giblje družbena zavest vseh stoletij, kljub vsej mnogovrstnosti in
razlikam, v določenih skupnih oblikah, v oblikah zavesti, ki se popolnoma
razkroje le tedaj, ko popolnoma izgine razredno nasprotje.
Komunistična revolucija je najradikalnejši prelom s tradicionalnimi
lastninskimi odnosi; nič čudnega, da se izvrši med njenim razvojem
najradikalnejši prelom s tradicionalnimi idejami.
Pa pustimo ugovore buržoazije proti komunizmu.
Že zgoraj smo videli, da je prvi korak v delavski revoluciji ta, da se
proletariat povzpne v vladajoči razred, da si pribori demokracijo.
Proletariat bo uporabil svojo politično oblast za to, da bo iztrgal buržoaziji
postopoma ves kapital, da bo centraliziral vsa proizvajalna orodja v rokah države,
to je v rokah proletariata, ki se je organiziral kot vladajoči razred, in
da bo kar najhitreje povečal množino proizvajalnih sil.
To se seveda sprva lahko zgodi le z despotskim poseganjem v lastninsko pravico
in buržoazne proizvodne odnose, z ukrepi torej, ki se zde ekonomsko nezadostni
in nevzdržni, ki pa prerastejo med gibanjem sami sebe in so neogibni kot
sredstvo za prevrat vsega proizvajalnega načina. Ti ukrepi bodo seveda v
različnih deželah različni.
V najnaprednejših deželah pa se bodo vendarle dali uporabiti naslednji ukrepi:
1. ekspropriacija zemljiške lastnine in uporaba zemljiške rente za državne
izdatke;
2. visok progresivni davek;
3. odprava dednega prava;
4. zaplemba lastnine vsem emigrantom in upornikom;
5. centralizacija kredita v rokah države s pomočjo narodne banke z državnim
kapitalom in izključnim monopolom;
6. centralizacija prometa v rokah države;
7. pomnožitev državnih tovarn, proizvajalnih orodij, krčenje in izboljševanje
zemljišč po enotnem načrtu;
8. enaka delovna obveznost za vse, ustanovitev industrijskih armad, posebno za
kmetijstvo;
9. združitev kmetijskih obratov z industrijskimi; izvedba ukrepov, da se
postopoma odstrani razlika med mestom in deželo.
10. javna in brezplačna vzgoja vseh otrok. Odprava tovarniškega dela otrok
v današnji obliki. Združitev vzgoje z materialno proizvodnjo itd.
Ko bodo med razvojem izginile razredne razlike in se bo vsa proizvodnja
koncentrirala v rokah združenih posameznikov, bo izgubila javna oblast politični
značaj. Politična oblast v pravem smislu je organizirana oblast enega
razreda za zatiranje drugega razreda. Ko se bo proletariat v boju proti buržoaziji
nujno združil v razred, ko bo postal z revolucijo vladajoči razred in ko
bo kot vladajoči razred nasilno odpravil tudi stare proizvodne odnose, bo s
temi proizvodnimi odnosi vred odpravil tudi pogoje za obstoj razrednih nasprotij,
razrede sploh in s tem tudi svoje lastno razredno gospostvo.
Na mesto stare buržoazne družbe z njenimi razredi in razrednimi nasprotji bo
stopila asociacija, v kateri bo svobodni razvoj vsakega posameznika pogoj za
svobodni razvoj vseh.
III. SOCIALISTIČNA
IN KOMUNISTIČNA LITERATURA
1. Reakcionarni
socializem
a) Fevdalistični
socializem
Francoska in angleška
aristokracija je bila po svojem zgodovinskem položaju določena za to, da
piše pamflete proti moderni boržuazni družbi. V francoski julijski revoluciji
leta 1830, v angleškem gibanju za reformo je še enkrat podlegla osovraženemu
parveniju. O kakem resnem političnem boju ni moglo biti več govora. Le
literarni boj ji je še preostal. Pa tudi na literarnem področju so postale
stare fraze iz restavracijske dobe nemogoče. Da bi vzbudila simpatije, je
morala aristokracija na videz pozabiti svoje interese in formulirati obtožnico
proti buržoaziji le v interesu izkoriščanega delavskega razreda. Tako si
je pripravila zadoščenje, da je smela peti sramotilne pesmi o svojem novem
gospodarju in mu prišepetavati na uho bolj ali manj zlovešče prerokbe.
Na ta način je nastal fevdalistični socializem, na pol žalostinka, na
pol pravljica; na pol odmev preteklosti, na pol grozeča napoved prihodnosti,
ki je včasih zadeval buržoazijo v srce s trpko, duhovito uničujočo
sodbo, vselej pa je učinkoval komično zaradi popolne nesposobnosti, da
bi razumel tek moderne zgodovine.
Proletarsko beraško malho so vihteli v roki kakor zastavo, da bi potegnili
ljudstvo za seboj. Kadar koli pa jim je ljudstvo sledilo, je zagledalo na
njihovih zadnjicah stare fevdalne grbe ter se je z glasnim in nespoštljivim
krohotom razbežalo.
Tak prizor sta zaigrala del francoskih legitimistov in "Mlada Anglija".
če fevdalci dokazujejo, da je bil njihov način izkoriščanja
drugačen kakor buržoazno izkoriščanje, tedaj le pozabljajo, da so
izkoriščali v popolnoma drugačnih in zdaj preživelih okoliščinah
in pogojih. če dokazujejo, da pod njihovim gospostvom ni bilo modernega
proletariata, tedaj le pozabljajo, da je bila ravno moderna buržoazija nujni
poganjek njihovega družbenega reda.
Sicer pa tako malo prikrivajo reakcionarni značaj svoje kritike, da je
njihova glavna obtožba proti buržoaziji prav ta, češ da se pod njenim režimom
razvija razred, ki bo pognal ves stari družbeni red v zrak.
Buržoaziji očitajo mnogo bolj, da ustvarja revolucionarni proletariat,
kakor pa to, da sploh ustvarja proletariat.
Zato sodelujejo v politični praksi pri vseh nasilnih ukrepih proti
delavskemu razredu, v navadnem življenju pa se kljub vsem svojim napihnjenim
frazam nič ne branijo pobirati zlata jabolka in zamenjavati zvestobo,
ljubezen in čast za barantanje z ovčjo kožo, peso in žganjem.
Kakor je župnik vedno hodil prijateljsko s fevdalcem, tako tudi cerkveni
socializem s fevdalnim.
Nič lažjega kakor krščanski asketizem socialistično prebarvati.
Mar ni tudi krščanstvo grmelo proti privatni lastnini, proti zakonski
zvezi, proti državi? Mar ni namesto njih pridigalo dobrodelnost in beraštvo,
celibat in zatiranje mesenosti, samostansko življenje in cerkev. Krščanski
socializem je le blagoslovljena voda, s katero cerkev blagoslavlja aristokratsko
togoto.
b) Malomeščanski
socializem
Fevdalna aristokracija
ni edini razred, ki ga je buržoazija strmoglavila in katerega življenjski
pogoji so v moderni buržoazni družbi shirali ter odmrli. Srednjeveško
svobodno meščanstvo in mali kmečki stan sta bila predhodnika moderne
buržoazije. V industrijsko in trgovsko manj razvitih deželah životari ta
razred še dalje poleg razvijajoče se buržoazije.
V deželah, kjer se je razvila moderna civilizacija, je nastalo novo malomeščanstvo,
ki niha med proletariatom in buržoazijo in ki kot dopolnilni del buržoazne družbe
nastaja vedno znova; njene člane pa konkurenca nenehno peha v vrste
proletariata in ti sami vidijo, kako se z razvojem velike industrije približuje
trenutek, ko bodo kot samostojen del moderne družbe popolnoma izginili in jih
bodo v trgovini, manufakturi, kmetijstvu zamenjali pazniki in služinčad.
V deželah, kakršna je Francija, kjer tvori kmečko ljudstvo mnogo več
kakor polovico prebivalstva, je bilo naravnano, da so pisatelji, ki so nastopali
za proletariat proti buržoaziji, v svoji kritiki buržoaznega režima
uporabljali merilo malega buržuja in malega kmeta in da so se zavzemali za
delavce s stališča male buržoazije. Tako je nastal malomeščanski
socializem. Sismondi je vodilni mož te literature, ne le za Francijo, temveč
tudi za Anglijo.
Ta socializem je zelo ostroumno razčlenil protislovja v modernih
proizvodnih odnosih. Razgalil je hinavska olepševanja ekonomistov. Neovrženo
je dokazal uničujoče učinke strojev in delitve dela,
koncentracijo kapitala in zemljiške lastnine, hiperprodukcijo, krize, nujni
propad malih buržujev in kmetov, bedo proletariata, anarhijo v proizvodnji, kričeče
nesorazmerje v delitvi bogastva, industrijsko uničevalno vojno med narodi,
razkroj starih običajev, starih družinskih odnosov, starih narodnosti.
Po svoji pozitivni vsebini pa hoče ta socializem ali obnoviti stara
proizvajalna in menjalna sredstva in z njimi stare lastninske odnose ter staro
družbo, ali pa hoče znova nasilno vkleniti moderna proizvajalna in
menjalna sredstva v okvir starih lastninskih odnosov, katere so ta sredstva
razbila, katere so morala razbiti. V obeh primerih je ta socializem reakcionaren
in utopičen hkrati.
Cehovsko v manufakturi in patriarhalno gospodarstvo na deželi - to sta njegovi
zadnji besedi.
V svojem nadaljnem razvoju je ta smer izzvenela v strahopetno mijavkanje.
c) Nemški ali "pravi"
socializem
Francoska socialistična
in komunistična literatura, ki sta nastali pod pritiskom vladajoče buržoazije,
in je literarni izraz boja proti temu gospostvu, je našla svojo pot v Nemčijo
ravno v času, ko je buržoazija pravkar začela svoj boj proti
fevdalnemu absolutizmu.
Nemški filozofi, polfilozofi in lepoumni duhovi so željno pograbili to
literaturo in pozabili le, da takrat, ko so priromali ti spisi, niso hkrati
priromale iz Francije v Nemčijo tudi francoske življenjske razmere. V nemških
razmerah je izgubila francoska literatura ves neposredno praktični pomen in
je privzela čisto literarno podobo. Zato ni mogla biti nič drugega ko
jalova špekulacija o uresničenju človeškega bistva. Tako so imele
zahteve prve francoske revolucije za nemške filozofe 18. stoletja le ta smisel,
da so bile zahteve "praktičnega razuma" na splošno, izrazi volje
revolucionarne francoske buržoazije pa so pomenili v njihovih očeh zakone
?iste volje, volje, kakršna naj bi bila, resnično človeške volje.
Delo nemških literatov je bilo izljučno v tem, da so spravili nove
francoske ideje v sklad s svojo staro filozofsko vestjo - ali bolje - da so si
prisvojili francoske ideje s svojega filozofskega stališča.
To prisvajanje se je izvršilo tako, kakor si sploh prisvojiš tuj jezik - s
prevajanjem.
Znano je, kako so pisali menihi preko tekstov v rokopisih klasičnih del
stare poganske dobe neokusne katoliške zgodbe svetnikov. Nemški literatje so
ravnali s posvetno francosko literaturo ravno obratno. Svoj filozofski nesmisel
so zapisali pod francoski original. Naprimer pod francosko kritiko denarnih
odnosov so zapisali "odsvojitev človeškega bistva", pod
francosko kritiko buržoazne države so zapisali "odprava gospostva
abstraktno splošnega" itd.
Podtikanje teh filozofskih fraz pod francoska razpravljanja so krstili za "filozofijo
dejanja", "pravi socializem", "nemško znanost socializma",
"filozofsko utemeljitev socializma", itd..
Francosko socialistično-komunistično literaturo so na ta način
dobesedno skopili. In ker je v rokah Nemca nehala izražati boj razreda proti
razredu, si je bil Nemec v svesti, da je premagal "francosko enostranost",
da zastopa namesto resničnih potreb potrebo po resnici in namesto interesov
proletariata interese človeškega bistva, človeka nasploh, človeka,
ki ne pripada nobenemu razredu in sploh nobeni stvarnosti, temveč le
meglenim utvaram filozofske fantazije.
Ta nemški socializem, ki je imel svoje nebogljene šolske vaje za tako resne in
svečane in je o njih tako sejmarsko trobil v svet, pa je vendarle polagoma
izgubil svojo pedantsko nedolžnost.
Boj nemške, zlasti pruske buržoazije proti fevdalcem in absolutnemu kraljestvu,
skratka, liberalno gibanje je postajalo resnejše.
"Pravemu" socializmu se je tako ponudila zaželena priložnost, da
političnemu gibanju postavi nasproti socialistične zahteve, da je
klical tradicionalno prekletstvo na liberalizem, na predstavniško državo, na
buržoazno tiskovno svobodo, buržoazno konkureno, buržoazno pravo, buržoazno
svobodo in enakost in da je ljudski množici pridigal, kako ne more pri tem buržoaznem
gibanju nič pridobiti, pač pa lahko vse izgubi. Nemški socializem je
pravočasno pozabil, da predpostavlja francoska kritika, katere prazen odmev
je bil, moderno buržoazno družbo z ustrezajočimi materialnimi življenjskimi
pogoji in ustrezno politično konstrukcijo, to je same take pogoje, ki si
jih je morala Nemčija šele pridobiti.
Služil je nemškim absolutističnim vladam in njihovemu spremstvu škofov,
šomaštrov, kmetijskih plemičev in birokratov kot zaželeno strašilo
proti buržoaziji, ki se je grozeče dvigala.
Bil je osladno dopolnilo trpkim udarcem z bičem in svinčenkam, s
katerimi so te vlade sprejemale nemške delavske vstaje.
Če je postal "pravi" socializem na ta način orožje v rokah
proti nemški buržoaziji, pa je zastopal tudi neposreden reakcionaren interes,
interes nemškega malega meščanstva. V Nemčiji je malomeščanstvo,
ki se je podedovalo iz 16. stoletja in ki se je poslej vedno znova pojavljalo v
različni obliki, prava družbena podlaga obstoječih razmer.
Njegova ohranitev pomeni ohranitev obstoječih nemških razmer. To malomeščanstvo
se boji, da mu prinašata industrija in politično gospostvo buržoazije
neizbežen propad, na eni strani zaradi koncentracije kapitala, na drugi strani
zaradi porajanja revolucionarnega proletariata. Zdelo se mu je, da ubija "pravi"
socializem dve muhi na en mah. Širil se je kakor kuga.
Oblačilo, stkano iz špekulativne pajčevine, vezano z lepoumnimi
besednimi cvetkami, prepojeno s solzami sentimentalnega ganotja, to našopirjeno
oblačilo, ki so z njim nemški socialisti ogrnili nekaj svojih mršavih
"večnih resnic", je le povečalo razpečavanje njihovega
blaga med občinstvom.
S svoje strani je nemški socializem čedalje bolj spoznaval svoj poklic,
biti nadut zastopnik malega meščanstva.
Razglasil je nemški narod za normalni narod in nemškega filistrskega malomeščana
za normalnega človeka. Vsaki njegovi podlosti je dal skrit, višji,
socialistični smisel, ob katerem je vsaka podlost pomenila svoje nasprotje.
Bil je do konca dosleden s tem, da je neposredno nastopil proti "surovo
destruktivni" struji komunizma in razglasil svojo nepristransko vzvišenost
nad vsemi razrednimi boji. Z zelo redkimi izjemami pripada vse, kar kroži tako
imenovanih socialističnih in komunističnih spisov po Nemčiji,
področju te umazane, pomehkužene literature.
2. Konservativni ali
buržoazni socializem
Del buržoazije želi
odpraviti socialne neprilike zato, da bi zagotovili obstoj buržoazne družbe.
Sem spadajo: ekonomisti, filantropi, humanitarci, izboljševalci položaja
delovnih razredov, organizatorji dobrodelnih društev, člani društev za zaščito
živali, ustanovitelji društev treznosti, zakotni reformatorji vseh mogočih
vrst. In celo v cele sisteme so izdelali ta buržoazni socializem.
Za primer navajamo Proudhonovo "Filozofijo bede".
Socialistični buržuji hočejo življenjske pogoje moderne družbe,
toda brez bojev in nevarnosti, ki nujno izvirajo iz njih. Hočejo obstoječo
družbo, toda brez elementov, ki jo revolucionirajo in razkrajajo. Hočejo
buržoazno družbo brez proletariata. Buržoazija si predstavlja svet, ki mu
vlada, seveda kot najboljši svet. Buržoazni socializem izdela to tolažilno
predstavo v polovičen ali cel sistem. Če poziva proletariat, naj
uresniči njegove sisteme in pride v novi Jeruzalem, tedaj zahteva v bistvu
le, naj ostane proletariat v sedanji družbi, toda otrese naj se svojih osovraženih
predstav o tej družbi.
Druga manj sistematična, le bolj praktična oblika socializma je skušala
delavskemu razredu priskutiti vsako revolucionarno gibanje z dokazovanjem, da mu
ne more koristiti ta ali ona politična sprememba, temveč le sprememba
materialnih življenjskih pogojev, ekonomskih odnosov. Pod spremembo materialnih
življenjskih pogojev, pa ta socializem nikakor ne razume odprave buržoaznih
proizvodnih odnosov, ki je možna le po revolucionarni poti, temveč
administrativna izboljšanja, ki so mogoča na podlagi teh proizvodnih
odnosov, torej nič ne spremene odnosa med kapitalom in mezdnim delom, temveč
zmanjšajo v najboljšem primeru buržoaziji stroške njenega gospostva in
poenostavijo njeno državno gospodarstvo.
Svoj ustrezni izraz doseže buržoazni socializem šele tedaj, ko postane gola
govorniška figura.
Svobodna trgovina! - v interesu delavskega razreda; zaščitne carine! - v
interesu delavskega razreda; zapori v samici! - v interesu delavskega razreda:
to je zadnja, edina resno mišljena beseda buržoaznega socializma.
Socializem buržoazije je prav v trditvi, da so buržuji - v interesu delavskega
razreda.
3. Kritično-utopični
socializem in komunizem
Tu ne govorimo
literaturi, ki je v vseh velikih modernih revolucijah izražala zahteve
proletariata.
Prvi poizkusi proletariata, uveljaviti v dobi splošnega vznemirjena, v obdobju
strmoglavljenja fevdalne družbe neposredno svoj lasni razredni interes, so se
nujno izjalovili zaradi nerazvitosti proletariata samega kakor tudi zato, ker ni
bilo materialnih pogojev za njegovo osvoboditev, pogojev, ki so ravno proizvod
buržoazne dobe. Revolucionarna literatura, ki je spremljala ta prva gibanja
proletariata, je po vsebini nujno reakcionarna. Oznanja splošni asketizem in
grobo izenačevanje.
Pravi socialistični in komunistični sistemi, sistemi Saint-Simona,
Fouriera, Owena itd., se pojavljajo v prvem nerazvitem obdobju boja med
proletariatom in buržoazijo, ki smo ga prej opisali. ( Glej " Buržuji in
proletarci".)
Izumitelji teh sistemov vidijo sicer nasprotje med razredi kakor tudi delovanje
razkrajajočih elementov v vladajoči družbi sami. Toda na strani
proletariata ne opazijo nobene zgodovinske samodejavnosti, nobenega njemu
svojstvenega političnega gibanja.
Ker se razredno nasprotje razvija vzporedno z industrijo, zato tudi ne morejo
najti materialnih pogojev za osvoboditev proletariata in iščejo socialno
vedo, socialne zakone, da bi te pogoje ustvarili.
Na mesto družbene dejavnosti mora stopiti njihova osebna iznajditeljska
dejavnost, na mesto zgodovinskih pogojev za osvoboditev morajo stopiti fantastični
pogoji, na mesto polagoma razvijajoče se organizacije proletariata v razred
mora stopiti nalašč za to izmišljena organizacija družbe. Nadaljnja
svetovna zgodovina je zanje le še propaganda in praktična izvedba njihovih
družbenih načrtov.
Sicer se zavedajo, da zastopajo v svojih načrtih predvsem interese
delavskega razreda kot najbolj trpečega razreda. Le z vidika najbolj trpečega
razreda obstaja zanje proletariat.
Nerazvita oblika razrednega kakor tudi njihov lastni življenjski položaj pa
povzročata, da se imajo za močno vzvišene nad tem razrednim
nasprotjem. Izboljšati hočejo življenjski položaj vsem članom družbe,
tudi tistih, ki se jim najbolje godi. Zato apelirajo nepretrgoma na vso družbo
brez razlike, da, zlasti še na vladajoči razred. Saj je treba njihov
sistem le razumeti, da ga priznaš za najboljši možni načrt najboljše možne
družbe.
Zato zametavajo vsako politično, zlasti vsako revolucionarno akcijo, doseči
hočejo svoj cilj po mirni poti in poskušajo z majhnimi eksperimenti, ki
seveda spodletujejo, in z močjo vzgleda utreti pot novemu družbenemu
evangeliju.
V času, ko je proletariat še skrajno nerazvit, ko torej pojmuje tudi sam
svoj položaj še na fantastičen način, izvira to fantastično
opisovanje bodoče družbe iz njegovega prvega, slutenj polnega prizadevanja
po splošni preobrazbi družbe.
Socialistični in komunistični spisi pa obstajajo tudi iz elementov
kritike. Ti spisi napadajo vse osnove obstoječe družbe. Zato so prispevali
izredno dragoceno gradivo za prosvetljevanje delavcev. Njihove pozitivne teze o
bodoči družbi, naprimer odprava nasprotja med mestom in deželo, odprava
družine, privatnega pridobivanja, mezdnega dela, razglašanje družbene
harmonije, pretvorba države v golo vodstvo proizvodnje - vse te njihove teze
izražajo le to, da bo odpadlo razredno, ki se šele začenja razvijati, ki
ga poznajo šele v njegovi prvi brezoblični nedoločenosti. Te teze
imajo zato še čisto utopičen smisel.
Pomen kritično-utopičnega socializma in komunizma je v obratnem
sorazmerju z zgodovinskim razvojem. V isti meri kakor se razvija in oblikuje
razredni boj, izgublja to fantastično dviganje iznad njega, to fantastično
pobijanje razrednega boja vso praktično vrednost, vso teoretično
upravičenost. Čeprav so bili torej začetniki teh sistemov v
marsikakem pogledu revolucionarni, tvorijo vendar njihovi učenci
reakcionarne sektaše. Trdno se oklepajo starih nazorev svojih učiteljev ne
glede na nadaljni zgodovinski razvoj proletariata. Zato skušajo dosledno
razredni boj spet omiliti in pomiriti nasprotja. Še vedno sanjajo o poizkusnem
uresničenju svojih družbenih utopij, in morajo, da bi zgradili te gradove
v oblakih apelirati na človekoljubje buržujskih src in denarnic. Polagoma
padajo v kategorijo prej opisanih reakcionarnih ali konservativnih socialistov
in se razlikujejo od njih le še po bolj sistematični pedantnosti in po
fanatični prazni veri v čudežno moč svoje socialne znanosti.
Zato nastopajo z ogorčenjem proti vsakemu političnemu gibanju delavcev,
ki se je, tako menijo, moglo poroditi le iz slepe nevere v novi evangelij.
IV. ODNOS KOMUNISTOV DO RAZNIH OPOZICIJSKIH STRANK
Po tem, kar smo
povedali v drugem poglavju, se samo po sebi razume odnos komunistov do drugih
delavskih strank, torej njihov odnos do chartistov v Angliji in agrarnih
reformistov v Severni Ameriki.
Komunisti se bore za dosego najbližjih ciljev in interesov delavskega razreda,
toda v sedanjem gibanju zastopajo hkrati tudi prihodnost gibanja. V Franciji se
pridružujejo komunisti socialistični-demokratični stranki proti
konservativni in radikalni buržoazji, ne da bi se zato odrekli pravici, imeti
kritičen odnos do fraz in iluzij, ki izvirajo iz revolucionarne tradicije.
V Švici podpirajo komunisti radikale, ne da bi prezrli, da sestoji ta stranka
iz protislovnih elementov, deloma iz demokratičnih socialistov v francoskem
smislu, deloma iz radikalnih buržujev.
Pri Poljakih podpirajo komunisti stranko, ki ima agrarno revolucijo za pogoj
nacionalne osvoboditve, isto stranko, ki je leta 1864 zanetila krakovsko vstajo.
V Nemčiji se bori komunistična partija, kadar koli nastopa buržoazija
revolucionarno, skupno z buržoazijo proti absolutni monarhiji, fevdalni zemljiški
lastnini in malomeščanstvu.
Ne zamudi pa niti trenutka, da ne bi razvijala v delavcih čimbolj jasne
zavesti o sovražnem nasprotju med buržoazijo in proletariatom, zato da bi
mogli nemški delavci izkoristiti vse družbene in politične pogoje, ki jih
mora buržoazija ustvariti s svojim gospostvom, tako kot svoje orožje proti buržoaziji,
zato da bi se v Nemčiji po strmoglavljenju reakcionarnih razredov takoj začel
boj proti buržoaziji sami.
Na Nemčijo obračajo komunisti svojo glavno pozornost, ker je Nemčija
na pragu buržoazne revolucije in ker izvršuje ta prevrat v naprednejših
pogojih evropske civilizacije na splošno in z veliko bolj razvitim
proletariatom kakor Anglija v 17. stoletju in Francija v 18. stoletju, ker mora
biti nemška buržoazna revolucija torej le neposredna predigra proletarske
revolucije.
Skratka, komunisti podpirajo povsod vsako revolucionarno gibanje proti obstoječim
družbenim in političnim razmeram.
V vseh teh gibanjih poudarjajo vprašanje lastnine, najsi privzame kakršno koli
bolj ali manj razvito obliko, kot osnovno vprašanje gibanja.
Komunisti delajo končno povsod za združitev in sporazum demokratičnih
strank vseh dežel.
Komunisti ne marajo skrivati svojih nazorov in namenov. Odkrito izjavljajo, da
se dajo njihovi cilji doseči le z nasilnim prevratom vsega dosedanjega družbenega
reda. Vladajoči razredi naj le trepetajo pred komunistično revolucijo.
Proletarci nimajo v njej nič izgubiti razen svojih verig. Pridobe pa si
lahko ves svet.
PROLETARCI
VSEH DEŽEL, ZDRUŽITE SE!
Karl Marx, Friedrich
Engels